दिनेश त्रिपाठी (संविधानविद्)
राज्य पुनर्संरचना र संघीयतासम्बन्धी अभिमुखिकरण रोल्पामा सम्पन्न गर्नुभयो, यसको उद्देश्य के हो ?
खास गरेर राजनीतिक पुनर्संरचना र संघीयताको सवाल संविधानसभाको एउटा महत्वपूर्ण कार्यसूचि हो । अन्तरिम संविधानले नै यो व्यवस्था गरिदिएको छ । राज्यको पुनर्संरचना गरिनेछ र संघीयतालाई अंगिकार गरिनेछ । त्यसकारण अब संघीयतामा मुलुक जाने निश्चित भइसकेको छ ।
संविधानसभामा संघीयताका विवादित मुद्दाहरु सहमति हुन सकेन त्यसले जतिलता ल्यायो र संविधानसभा परिणाममुखी हुन सकेन । संविधानसभाको अवसान भयो । अब यो दोस्रो संविधानसभाको निर्वाचन सम्पन्न भएको छ र खास गरेर मेरो जानकारीको क्षेत्र र म संवैधानिक कानुनको एउटा जानकारी राख्ने र अध्ययन गर्ने व्यक्ति भएको नाताले यो सवाल एउटा महत्वपूर्ण सवाल भएको र यस विषयमा सुसूचित भएर बहस हुनुपर्छ भन्ने मेरो धारणा छ । जुन मतदाता, जनता नागरिकहरु छन् उनीहरु कुनै पनि विषयमा सही सूचना र जानकारी पाए भने बल्ल सही सुझाव दिन सक्छन् त्यसकारण यो राज्य पुनर्संरचना र संघीयताको विषय के हो ? परिस्थिति के हो ? विगतमा यसका अनुभवहरु के हुन् र कस्ता कस्ता संवैधानिक बन्दोवस्तहरु संसारका अरु देशहरुमा छ । नेपालमा अहिले यसका जतिलताहरु के हुन् ? के के विकल्पहरु हुनसक्छन् भन्ने विषयमा मैले आफ्नो धारणाहरु राखिरहेको छु । ताकी सुसूचित भएर नागरिकहरुले संविधानसभासम्म सही सुझाव दिउन् । नागरिकलाई यस विषयमा सुसूचित गराउनु नै यसको मूल उद्देश्य हो ।संघीयताकै मुद्दाका कारण पहिलो संविधानसभा विघटन भयो, राजनीतिक पार्टीहरुमा पनि विभाजनको स्थिति सिर्जना भयो, कुन विधि अपनाउँदा सबैलाई मान्य हुन्छ जस्तो लाग्छ यहाँलाई ?
संघीयताकै कारण पहिलो संविधानसभा अवसान भयो तर संवोधन गर्ने एक किसिमको जनादेश आएको छ । त्यसलाई पनि राजनीतिज्ञहरुले ध्यानमा राख्नुप¥यो र अर्को कुरा संविधान निर्माणको जुन प्रक्रिया हो त्यो वार्ता र संवाद सहकार्यमा आधारित प्रक्रिया हो । खाली प्राविधिक रुपमा मात्रै संविधान जारी गरेर पुग्दैन त्यसले राष्ट्रिय स्वामित्व पनि ग्रहण गर्नुप¥यो । सबैभन्दा जरुरी कुरा भनेको राजनीतिक दलहरुको बीचमा एउटा सबल सम्वाद नै हो । यसका विवादित मुद्दाहरु के के हुन् त्यसलाई पहिले परिभाषित गर्नुप¥यो । राजनीतिक दलहरुले पनि एउटा आम धारणा प्रस्तुत गर्नुप¥यो र के बुझ्नुप¥यो भने जबसम्म मोटामोटी सहमति कायम हुन सक्दैन तबसम्म संविधान बन्ने दिशामा मूलुक अगाडि बढ्न सक्दैन । मेरो एउटा सुझाव पनि के छ भने संविधान निर्माणको प्रक्रिया औपचारिक रुपमा प्रवेश गर्नुभन्दा पहिले नै राजनीतिक दलहरुले बसेर, छलफल गरेर एउटा निक्र्यौलमा पुग्न जरुरी छ जस्तो लाग्छ । त्यसरी गइयो भने संविधान निर्माणको कार्य अगाडि बढ्छ । होइन भने संविधानसभा कुहिरोको काग जस्तो हुन्छ र भोली फेरिपनि त्यही स्थिति आउन सक्छ जुन विगतमा भयो । हिजो जे भयो त्यसलाई शिक्षाको रुपमा ग्रहण गर्न जरुरी छ र पुनः एउटै गल्ती दोहो¥याउनु हुँदैन । जब संविधानसभाको दोस्रो निर्वाचन सम्पन्न भयो यसले केही आशा जगाएको छ । जनताहरुमा जुन आशा छ, त्यसलाई राजनीतिक दलहरुले तुषारापात गर्नु भएन । संघीयताको विषमा जाँदा खेरी बुझ्नुपर्ने विषय के छ भने संघीयता लोकतन्त्रमा आधारित हुन जरुरी छ । मानव अधिकारका आधारभूत सिद्धान्तहरुमा आधारित समावेशी कसरी बनाउने त्यसको व्यापक बन्दोवस्तको जरुरी छ । आधारभूत मानवअधिकार सुरक्षित हुनुपर्छ । लोकतन्त्रको आधारभूत मूल्य र मान्यतामा कहीँ कतै सम्झौता हुनुहुँदैन ।
संघीयताको विषयमा अलि बढी नै भ्रम देखिन्छ खासमा संघीयता के हो ?
पहिलो कुरा संघीयता भन्नु आफैमा जातीय पहिचान मात्रै पनि होइन । संघीयता भनेको यस्तो प्रणाली हो । जसमा सकारका बहुतहहरु हुन्छन् । त्यसमा सक्षमताको आधारमा अन्तर्राष्ट्रिय त्रिसदनको आधारमा शक्तिको बाँडफाड गरिएको हुन्छ । ताकी सरकार जनताको घरदैलोमा पुग्न सकोस् । जनताको घरदैलोमा सरकार पुग्यो भने उसमाथि पनि जनताको निगरानी बढ्छ र संघीयतामा बहुतह हुने हुनाले राजनीतिक अवसरका लागि पर्याप्त अवसरहरु तयार हुनछन् । जनताको व्यापक रुपमा सहभागिता हुन्छ । सहभागिता लोकतन्त्रको आधारभूत मूल आधार हो, किनभने सहभागीले अवसर नपाउँदाखेरि लोकतन्त्र सफलीभूत हुन सकदैन । त्यसकारण जनताले भोट हाल्ने होइन, शाषणका विविध प्रकृयामा प्रत्यक्ष सहभागी हुन पाउनुपर्छ । नेतृत्व विकासको पनि थप अवसर संघीयताले प्रदान गर्दछ । विविधता जुन ठाउँ, समाजमा छ त्यो विविधतामा सम्बोधन गर्नलाई र द्वन्द्वपश्चातको एउटा स्थितिमा हामी संघीयतामा जाँदैछौ । त्यसैले संघीयतामा केही मद्दत गर्न सक्दछ । संघीयता मात्रै एउटा विकल्प पनि होइन । यसमा अरु विकल्प पनि छन्् । एकात्मक सरकार पनि लोकतान्त्रिक हुनसक्छ । एकात्मक संविधान भएका देशहरु पनि छन् । यो सबै राजनीतिक तहमा निर्णय हुने कुरा हो । संघीयता आफैमा खराब होइन थुप्रै देशहरुले संघीयताका विकल्प पनि रोजेका छन् र देशलाई विकासको बाटोमा, सम्वद्र्धनको बाटोमा अगाडि बढाएका छन् । संघीयता भएका मूलहरु पनि लोकतन्त्र र सम्वृद्धिको बाटोमा अगाडि बढाएका छन् । संघीयता भएका मुलुकहरु पनि लोकतन्त्र र सम्बृद्धिको बाटो अगाडि बढेका छन् । प्रान्तीय सरकार र स्थानीय सरकारहरुको पनि सिर्जना गरिएको हुन्छ । संसारमा धेरै यस्ता देशहरु पनि छन् जसले आफ्नो संविधानमा संघीयता शब्दको प्रयोग गरेका छ्रनन् तर त्यहाँ संघीयता छ । दक्षिण अमेरिकामा संघीयता भन्ने शब्द प्रयोग गरिएको छैन तर त्यहाँ संघीयता छ । त्यसमा केही निश्चित परिचय छन् । त्यसलाई हामी चिन्न सक्छौं । सरकाले बहु तह छ कि छैन, शक्तिको निक्षपण भएको छ कि छैन, केन्द्र र प्रान्त बीचको अन्तरसम्बन्धलाई संविधानमा परिभाषित गरिएको छ कि छैन, संम्बैधानिक सर्वोच्चता छ कि छैन भन्ने कुराले पनि संघीयताको सबै कुरा निर्धारण गर्दछ ।
कतिपय दलहरु केही समय पहिले जनमतसंग्रहबाट संविधानका विवादित मुद्दाहरुको मिलान गरिनुपर्छ पनि भनिरहेका थिए, जनमतसंग्रह एउटा विकल्प होइन ?
मेरो विचारमा संविधानसभाको निर्वाचन भयो । अब अब फेरि जनमतसङ्ग्रह पनि गराउनुपर्छ भन्नु प्रक्रिया जतिल बनाउनु हो । कति चोटी संविधानकै कुरामा जनता अल्झिरहने यो संविधानसभाले नै सबै कुराको टुङ्गो लगाउनुपर्छ । जनमतसङ्ग्रहबाट विवादित मद्दा टुङ्गो लाग्ने भए चुनाव किन गराएको ? सबै जनमतसङ्ग्रहबाटै टुङ्गो लगाए भइहाल्यो नि । अब संविधानसभाको निर्वाचन सफल भयो । यसले एउटा म्याण्डेट दिएको छ, राजनीतिक दलहरुले वार्ता र सहमतिबाट टुङ्गो लगाउनुप¥यो । जनमतसंग्रह जोखिमयुक्त पनि हुन्छ किनभने एउटा पक्ष त विरुद्धमा मतदान गरेको हुन्छ नि । त्यसले मुलुकलाई तिव्र ध्रुविकरणको दिशामा लैजान सक्छ । त्यसकारण जनमतसंग्रह भन्दा पनि मेरो विचारमा संविधानसभा नै सक्षम छ । यो नै सार्वभौम निकाय हो । यसैले नै संविधान जारी गर्नुपर्दछ भन्ने हो ।
संविधानसभाको दोस्रो निर्वाचन पछि पनि दलहरुबीच सत्ता बाडफाँटमा बार्गेनिङ चलिरहेको छ, यसले संविधान निर्माणमा असर गर्दैन ?
यो सत्ताको जुन बार्गेनिङ हो यो धेरै राम्रो कुरा होइन । विगतको संविधानसभा पनि सत्ताकै वरिपरि घुम्यो संविधान निर्माणको मूख्य एजेण्डाले प्राथमिकता पाएन । सत्ताको प्रश्नले नै प्रमुखता पायो र सबै समय त्यसैमा खर्चियो । राजनीतिज्ञहरुको ठोस प्रतिवद्धता देखिएन । अहिले पनि त्यही स्थिति दोहोरीरहने हो भने परिस्थिति झन जतिल बन्न सक्छ । जनतामा निरासा आउन सक्छ र यो प्रक्रिया नै फेल हुनसक्छ त्यसकारण राजनीतिक दलहरुले पछि हुने धु्रविकरण र विवादलाई पहिले नै बुझ्न जरुरी छ । राजनीतिलाई संविधान केन्द्रीत बनाऔं सत्ताकै लागि समय खर्चिदा जनतामा झन निरासा आउनसक्छ । यद्यपी छलफल हुनु त स्वभाविक हो, नयाँ सरकार बनाउने कुरा पनि छ । तर त्यसैका कारण मूख्य एजेण्डा छायाँमा पर्नु हुँदैन । त्यो कुरामा नागरिकहरु पनि सचेत हुनुपर्छ । सत्ताको कारण रुपान्तरणका एजेण्डाहरु ओझेल पारिनुहुँदैन ।
अब पनि यही अवस्थामा संविधान निर्माणको काम संभव छैन भन्नेहरु पनि छन् नि के भन्नुहुन्छ ?
म के भन्छु भने हामी आशावादी बनौं । यो संविधानसभा परिणाममूखी हुन्छ । यही संविधानसभाले नै संविधान निर्माण गर्छ भन्ने कुरामा हामी आशा गरौं । संविधानसभाबाट संविधान निर्माण गर्नुको विकल्प पनि त छैन । दोस्रो निर्वाचन पनि असफल भएको यो राष्ट्रले ठेग्न सक्दैन । संविधान जारीको दिशातिर अगाडि बढ्न चौतर्फी दवावको आवश्यकता छ । यो संविधानसभालाई पनि असफल बन्न दिनुहुँदैन । परिणाममूखी बनाउनै पर्दछ । लोकतन्त्रका मूल्य मान्यता र जनआकांक्षामा आधारित संविधान हुनुपर्दछ । त्यो कुराको विकल्प छैन । जनताले म्याण्डेट हाम्रा राजनीतिक दलहरुलाई यसकारणले दिएको हो कि राजनीतिक दलहरुले जनताकै पक्षमा संविधान बनाउछन् । यो भित्तामा टाँसिएको अक्षर भन्दा पनि स्पष्ट छ कि जनादेश सत्ताको लागि होइन संविधानको लागि हो ।
अन्तमा, यस सनस्टार पत्रिका मार्फत् के भन्न चाहनुहुन्छ ?
संविधानसभाको पहिलो निर्वाचनले परिणाम दिन सकेन । अब हामी नागरिकहरु यो कुरामा सचेत हुनुप¥यो । राजनीतिक दलहरुलाई दवाव सिर्जना गर्नुप¥यो । नागरिक समाज, मिडियाकर्मी अझ सक्रिय हुनुप¥यो । हामी एकदमै जतिल कालखण्डमा छौं । एकातिर प्रशस्त जतिलताहरु छन्, अर्कोतिर आशाका किरणहरु पनि छन् । मुलुकलाई सही बाटोमा लैजानको लागि संविधान बनाउने कुारमा शान्ति प्रक्रियालाई टुङ्गोमा पु¥याउने कुरामा हामी सबैको सक्रिय सहभागिताको आवश्यकता छ । अब राजनीतिज्ञहरुलाई मनोमानी गर्न दिनुहुँदैन । दवाव दिनैपर्छ, उनीहरुलाई सत्ताकेन्द्रित होइन जनता केन्द्रित बनाउनुपर्छ । जनआकांक्षामा आधारित संविधान बनोस् । त्यसका लागि व्यापक छलफल हुन आवश्यक छ, संविधानका अन्तरवस्तुका बारेमा सही सुझावहरु नागरिकहरुले दिन जरुरी छ । यो सहभागिताले पनि लोकतन्त्रलाई सुदृढ गर्छ । जति बढी जनसहभागिता हुन्छ, त्यति नै बलियो हुन्छ । संविधानलाई पनि दीर्घायु बनाउँदछ । यो समय भनेको शब्दको एउटा परिभाषा बनाउने समय हो, राष्ट्र र जनताको लागि पुनरजागरणको समय पनि हो, यसमा सबै सुसूचित भएर छलफल, बहस गरौं । शान्तिपूर्ण तरिकाले आफ्ना मागहरु राखौं, यही भन्न चाहन्छु । २५ मंसिर, रोल्पा । प्रस्तुतिः लोचनमगर
Post a Comment